PBN – co to jest i jak z niego korzystać?

Private blog network - dowiedz się więcej o ofercie na pbnmarket.pl.

By konsument odnalazł twój biznes powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, lecz także postarać się o jej widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony oraz to czy regularnie dodawane są do niej kolejne rzetelne i użyteczne dla użytkownika informacje. Jednak nie wolno także zlekceważyć tzw. link buildingu, innymi słowy pozyskiwania linków wiodących do strony. Jedną ze strategii link buildingu jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci serwisów.

Private blog network i ich zalety oraz słabe punkty

PBNy są prywatne, bo są budowane i nadzorowane przez jeden podmiot (na ogół przez firmę SEO bądź sporą agencję marketingową), który dba o jakość pojawiających się tam artykułów. PBNy są zwykle stosowane jako jeden z punktów wieloaspektowej strategii marketingowej, co warto silnie zaznaczyć, bo najlepsze efekty ich użycia daje się zauważyć w odniesieniu do stron, które zostały dobrze zoptymalizowane pod kątem treści oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają pozyskanie dużej ilości linków przychodzących do witryny, ale także na ich dywersyfikację, co jest korzystnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za wadę PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie sporo kosztuje, a później należy przeznaczać niemało godzin na utrzymanie ich w stosownej jakości.

Jak korzystać z PBN? Polecamy wizytówki NAP i publikacje z linkiem kanonicznym

Prywatne sieci serwisów bardzo dobrze sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bo można przy ich użyciu publikować tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to NAP? To właściwie każde miejsce online, gdzie zaprezentowane są najistotniejsze informacje kontaktowe firmy – jej nazwa, telefon bądź e-mail oraz adres. Na przykład NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim również profil na portalu społecznościowym, profil w internetowym katalogu firm bądź artykuł, w którym umieszczono firmowe dane kontaktowe.

Następny efektywny sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to artykuły z linkiem kanonicznym. Polegają one na republikacji rzetelnych artykułów z dodaniem odnośnika do oryginalnej treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takiej sytuacji algorytmy wyszukiwarek na ogół oceniają lepiej przydatność oryginalnego wpisu, dlatego że natrafianie na linki do niego na rozmaitych witrynach zewnętrznych traktują jako sygnał, iż pod danym adresem kanonicznym opublikowane zostały przydatne, godne uwagi informacje. Publikacje z canonicalem są najefektywniejsze przy treściach z branż YMYL, w których liczy się zdobycie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych przede wszystkim z aktualnymi informacjami, prawem, finansami i zdrowiem.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO